söndag, september 27, 2009

Ventisquero Gran Reserva Carmenère 2006

Vi avnjuter lite oxfilérester med béarnaise till söndagsmiddag, och korkar upp en chilenare som följeslagare till maten. Jag har gillat de få carmenère-viner jag har smakat tidigare, men jag har sett att druvsorten har fått en del stryk av vissa vinrecensenter. Allt om Mat till exempel dissade carmenère i allmänhet rejält. Så jag har lite blandade förväntningar.

Ventisquero Gran Reserva Carmenère 2006 är tätt blårött i färgen och har en doft som domineras av svartvinbärssaft. Det finns annat också: hallon, fatkaraktär och en kolaton, men de svarta vinbären kommer man inte ifrån. Däremot hittar jag inte den gröna paprika som carmenère ofta beskylls för.

Smaken är precis så fruktig som doften antyder, med mer svarta vinbär och en lite bränd ton. Vinets struktur med mycket frukt och alkohol men inte nog med ryggrad (strävhet) för att hålla ihop det hela får mig att tänka på vissa endruvsviner på grenache, som ger samma saftliknande intryck. I likhet med dessa krävs antingen skicklig vinmakning eller uppblandning med andra druvsorter för att få fason på vinet. Slutintrycket är ett vin som inte smakar dåligt och som i mitt tycke inte förtjänar den här sågningen, men ett sådär-vin är det.

2405 Ventisquero Gran Reserva Carmenère 2006 (107:-) =

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar