fredag, april 10, 2009

Kejsarens nya kläder

Få viner har blivit så uppskrivna de senaste åren som Vila Santa från Alentejo i Portugal. Kolla bara berömmen för årgång 2005 här, här eller här.

Under inflytande av dessa översvallande recensioner köpte jag ett par flaskor av 2005:an någon gång förra året. Jag har något minne av att jag öppnade en flaska och inte var helt övertygad. Senaste flaskan (Duorum) från Portugal och Ramos var också sådär. Förväntningarna är således ganska dämpade då jag öppnar en flaska Vila Santa 2005, faktiskt mest för att beta av den.

Ja, vad kan jag säga? Vinet lever ner till förväntningarna. Doften är riktigt trevlig, med rökt korv, trevlig fruktighet med mörka bär samt något fat. Men smaken levererar inte alls. Vinet är stramt, rentav lite kärvt, utan tillräcklig frukt som kompenserar, vilket gör att det känns lite tunt i mitten. Vinet är helt korrekt men ger ingen mersmak. Jämfört med några av de senaste vinerna i samma prisklass jag har druckit är det mediokert.

Min hustru är också en bra värdemätare, eftersom hon inte har någon koll på vad vinet kostar eller om det förväntas vara extra gott eller inte. Hon konstaterar krasst att det var ett “sådär-vin”, och vi enas om att det absolut vore värt 70 kronor. Problemet är att det kostar 99.

12507 Vila Santa 2005 (99:-) -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar