söndag, december 06, 2009

Château Condom Cuvée Delph 2005

Om ni i likhet med mig inte kände till Côtes-de-Duras förut, kan jag berätta att det hör till den vinregion som brukar kallas Sud-Ouest (sydväst), en region där det har odlats vin sedan antiken. Sud-Ouest är inte ett sammanhängande område, utan består av flera små områden. Några av dessa är ganska kända i Sverige (framförallt Madiran, Cahors och i viss mån Jurançon) medan andra mestadels lyser med sin frånvaro. Buzet eller Gaillac, någon?

Côtes-de-Duras är ett av de områden som i väst gränsar till Bordeaux. För AOC-vinerna används samma druvsorter som i Bordeaux, med tonvikt på merlot för rött vin.

Jag vet inte om jag skulle ha lagt märke till vinet om det hade hetat något i stil med Château Lavanau eller Domaine du Grand Mayne. Det kan ju inte förnekas att det lite kul med ett vin som heter Château Condom. Men om namnet får fler att köpa vinet, så mycket bättre, för det här är ett mycket bra vin. Den doft som stiger upp ur flaskan redan när korken dras upp får mig att småle förtjust. I glaset finner vi mörka bär, kaffe, kryddor och fat, kompletterat av en stallig ton som är oemotståndlig. Smakmässigt finns allting på rätt plats och sammansmälter till en helhet där ingenting spretar eller sticker ut åt fel håll. Det här vinet skulle jag utan att tveka bjuda Sideways-Miles på.

95636 Château Condom Cuvée Delph 2005 (114:-) ++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar