lördag, februari 07, 2009

Tahbilk Marsanne 2005

Vi drack Tahbilk 2005 till örtfylld baconlindad fläskfilé med svampsås. Det här är faktiskt listat som "Kan lagras" (även om Systembolaget redan är på årgång 2006). Kanske man har tagit intryck av den överväldigande bevisningen i fallet Tahbilk.

Systembolaget hittar bland annat bivax, honung och tropiska frukter, och vi kan lägga till hur mycket som helst för detta vin som redan har uppnått en försvarlig mognad - jag menar, hur många vita torra 2005:or hittar du under 100 spänn? Det finns definitivt en kemisk icke oangenäm ton som jag tycker är björnklister, kåda eller nysågade plankor och som får E att tänka på ölskum. Dessutom hittar man fruktcocktail och (föga överraskande) honungsmelon. Varje gång jag med ojämna mellanrum har återkommit till det här vinet har jag tänkt att nu är det dags att börja lägga undan. Otroligt nog har priset så länge jag kan minnas legat kvar på samma låga nivå. Den förhållandevis låga syran är lite förbryllande, men historien och druvsorten talar som sagt för lagring. Systembolagets hemsida har provat 2006 och delat ut en 10:a på friskhetsskalan, så skulle jag få den istället är det knappast någon nackdel.

6406 Tahbilk Marsanne 2005 (89:-) +

1 kommentar:

  1. Côtes du Råå-ån10 februari 2010 kl. 13:59

    Jag håller helt med om att Tahbilk åldras snyggt. Jag drack -01:an hösten -09 och den var full med bivax, halm, mogen melon och en svag sherryton. Kvarvarande -01:or får vila ett tag till för att se var de tar vägen. Nu finns -08:an i Sverige och det säger Tahbilk själva ska vara ett år som klarar lång lagring, så det är bara att stoppa undan några.
    Jag har förresten några kompisar som 2005 provade -87:an och deras omdöme var "gammal men fullt vital".

    SvaraRadera