lördag, november 21, 2009

Claremont Cabernet Sauvignon 2006

När jag såg det här vinet var jag bara tvungen att köpa det. Detta måste vara en av fulaste etiketter jag någonsin sett. Det ser ut som om någon har suttit med Word och gjort ett utkast till etiketten i Times New Roman fetstil, och så har man tryckt det rakt av. På grå bakgrund.

Viner med pråliga etiketter eller fantasifulla flaskor brukar sällan vara värda sitt pris, så förhoppningsvis gäller det motsatta. Claremont Cabernet Sauvignon kanske är så bra att det talar för sig självt? Jodå, det här gillar vi. Doften är stor och fruktig men domineras av ett friskt och aromatiskt inslag som jag så småningom inser måste vara den för druvsorten och regionen typiska doften av eukalyptus. Vi börjar prata om koalabjörnar samtidigt som jag hittar björnbär, svarta vinbär, plommon, coca-cola, julkryddor, örter, ceder, hallon... Trevlig doft kort sagt. Smaken är fyllig och ganska sträv med samma friska eukalyptustoner och generös frukt av svartvinbär, björnbär och plommon. Jag hoppades på ett vin som kunde lysa upp i novembermörkret och jag är nöjd. 85% cabernet sauvignon kompletteras av 15% merlot.

16020 Claremont Cabernet Sauvignon 2006 (159:-) +

1 kommentar: