lördag, september 12, 2009

Antisto Malbec 2006

Jag ser ett vin på Systembolagets hyllor som jag inte har sett förut: Antisto Malbec 2006. Med den druvsorten kommer vinet sannolikt antingen från Argentina eller från Cahors i Frankrike. Jag har goda erfarenheter av bäggedera. Antisto visar sig vara franskt, och jag går igång direkt på beskrivningen: Stramt, något utvecklat vin med fatkaraktär, inslag av plommon, jord, tobak, örter och slånbär. Priset på 89:- gör också att jag är nästan säker på ett bra köp. Men en flaska får räcka.

Väl hemkommen hittar jag en positiv recension på den utmärkta vinbloggen Dagens Vin. Så vinet får en chans redan samma kväll, till oxfilé med rotfruktsgratäng och béarnaisesås. Och visst är det ett bra vin. Det är klasskillnad gentemot 61-kronorsvinet jag drack igår. Ändå är jag lite besviken. Vinet är kraftfullt, fruktigt och välstrukturerat, men det är för ungt och opersonligt i nuläget. Köp och lagra.

2264 Antisto Malbec 2006 (89:-) =(+)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar