fredag, september 25, 2009

Crozes-Hermitage Les Launes 2007

Jag ids inte åka bort till den stora butiken och köpa det vin jag egentligen hade tänkt, utan tittar in hos mitt lokala Systembolag och ser om där finns något jag kan nöja mig med. En flaska Delas Crozes-Hermitage duger mer än väl, särskilt med Rhônarnas bedömning i färskt minne. Två årgångar trängs i facket och jag undviker skickligt 2006:an till förmån för det yngre vinet.

Färgen är blåröd med lovande opacitet. Jag föredrar normalt svartpeppar framför vitpeppar, men vitpeppar som i doften hos ett sånt här vin är ett undantag. Och visst finns det andra kryddiga toner ... lagerblad? Sedan finns där ung frukt och en lite bränd ton som för tankarna till bildäck. Det börjar bra. Smaken är till att börja med lite rufflig och kärv, men blommar ut med mer kryddor, lite syrlig frukt, rökighet och en eftersmak som är riktigt aptitretande. Det här gillar vi. Ett vin som charmerar genom att inte försöka ställa sig in.

2800 Crozes-Hermitage Les Launes (Delas) 2007 (139:-) +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar