lördag, mars 14, 2009

Nederburg Noble Late Harvest 2007

Jag ska sitta på flyget hela dagen imorgon och avstår därför från lördagsvinet till maten. Men lite godis kan man väl unna sig? Jag impulsköper Nederburg Noble Late Harvest på halvflaska då jag passerar mitt lokala bolag. Jag hade för mig att jag hade läst någonstans om den, och inser när jag kommer hem att den faktiskt var på min att-köpa-lista.

På jakt efter dessert i affären hittar jag något som heter Djurgårds Glace. Glassen var inte särskilt märklig, men vinet uppfyllde förväntningarna med råge. Stor doft med inslag av persika, fruktcocktail, apelsinmarmelad, ädelröta, mandelmassa och honung. Vinet är sött och medelfylligt med den friska syra som gör att jag brukar tänka på syrliga apelsin- och citronkarameller som man åt när man var liten. De var formade som apelsin- och citronklyftor - finns sådana fortfarande? Det är i alla fall mer apelsin än citron i smaken. Mycket tillfredsställande, och som ofta när det gäller söta vita viner skulle man kunna sitta och bara dofta på vinet. Men det är klart att en halva delad på två slinker ner utan större problem. Både flaskstorleken och alkoholhalten (11%) är precis lagom.

”Vinner inte på lagring”? Kanske ... men jag blir nyfiken på att testa. Vinet håller definitivt för det, och 69 spänn är ju närmast ingenting i sammanhanget.

2741 Nederburg Noble Late Harvest 2007 (69:-/375 ml) +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar