söndag, mars 07, 2010

Trapiche Finca Las Palmas Malbec Cabernet 2007

Finca Las Palmas Malbec Cabernet Sauvignon 2007 fick goda recensioner i höstas, bland annat följande pärla från Hans Artberg:
Blint 17/8: "Inbjudande frukt (Toscana?), god varm 'Sangiovese'..."
Borde sänka ett steg för att jag blev lurad. Men okej då: Malbec + Cabernet = Sangiovese!   (betyg MVG)
Jag begriper vad han menar. Cabernet står för strukturen, Malbec fyller ut kostymen. Resultatet är väldigt lyckat.

Jag tänkte att jag skulle hitta lite mer information om vinet, till exempel proportionen mellan de ingående druvsorterna. Men vinet finns inte på producentens hemsida. Efter lite ytterligare letande på importören Fondbergs hemsida, där man gör reklam för vinet, inser jag att Trapiche har bytt importör till Spendrups, och där får vi till slut facit: Druvsammansättningen är malbec 70%, cabernet sauvignon 30% och vinet har fått 18 månader på nya, franska ekfat.

Till vinet åts lammstek med ugnspotatis och vitlökssås. Det är förstås rena straffsparken, och intrycket från då vi drack vinet senast kvarstår.

6509 Trapiche Finca Las Palmas Malbec Cabernet 2007 (149:-) ++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar