lördag, maj 30, 2009

Jacobsdal Pinotage 2004


Pinotage är en druvsort som det tycks finnas delade meningar om. Den engelska Wikipedia-artikeln ägnar inte särskilt mycket plats åt att beskriva karaktären, men desto mer åt att avhandla kritiken som finns mot druvsorten. Varför förstår jag inte riktigt. Hur kan en druvsort vara så kontroversiell? Gillar man den inte är det väl bara att låta bli.

Själv har jag högst begränsad erfarenhet av pinotage, så det är på tiden att vidga sina vyer. Kvällens vin är Jacobsdal Pinotage 2004. Jag förväntar mig en rökig ton, och visst finns den där i den rätt generösa doften, tillsammans med krossade mörka bär. Färgen är mörk och vinet ser förvånansvärt ung ut för att vara fem år gammalt. Smaken skäms inte för sig: vinet är knappast elegant, men smakrikt, rökigt, fruktigt med bra strävhet. Slutsatsen är enkel: jag gillar det.

22055 Jacobsdal Pinotage (110:-) +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar