onsdag, februari 03, 2010

Chinon Domaine de la Chapelle Les Gravinières 2008

Att hitta fylliga, massivt fruktiga, smakrika rödviner är inget större problem idag. Jag älskar sådana viner, men det är som att äta chokladtårta hela tiden - till sist längtar man efter rabarberpaj.

Systembolagets senaste släpp har något slags vårtema mitt i snökaoset, med bland annat ett antal pinot noir-viner från nya världen. Mitt senaste smakprov i den riktningen hette Kings Ridge och var ett rejält magplask för 149:-, så jag känner inte för pinot noir just nu. Det här cabernet franc-vinet såg mer intressant ut.

Chinon Domaine de la Chapelle Les Gravinières 2008 är som väntat blårött i färgen, men mörkare än väntat i utseendet. Doften är trevligt bärig med hallonton och lite kryddig ton. Smaken är svalt fruktig, medelfyllig, lite syrlig och inte speciellt sträv. Här kan man prata om angenäm kärvhet - eftersmaken får snålvattnet att rinna till. Mycket matvänligt. Vinet ligger helt klart i den lättare viktklassen, men jag tycker det här är rätt bra i sin stil.

95793 Chinon Domaine de la Chapelle Les Gravinières 2008 (105:-) +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar